„Ty to chceš vážně vědět, nebo
se ptáš jenom tak?“
„Jasně že to chci vědět. Lidi se
většinou ptají proto, že chtěj slyšet odpověď, ne?“
„Zní to logicky, co? Jenomže oni
jsou i lidi, který se člověka ptaj jenom ze zdvořilosti.“
(s. 72)
Tokio. Čtyři minuty
před půlnocí. Město je v této době stále živé a hlučné a
odehrává se v něm mnoho příběhů. Devatenáctiletá Mari Asai
nechce z nějakého důvodu trávit tuto noc doma, proto sama
vysedává v restauraci Denny's a čte knížku. Zanedlouho si
k ní přisedne mladík Takahaši, který v ní poznává mladší
sestru Eri Asai, jeho bývalé spolužačky a dívky, která se mu
vždy velmi líbila. Znovusetkání Mari a Takahašiho přivede Mari,
studentku čínštiny na univerzitě, do love hotelu, kde byla
mladá čínská prostitutka zmlácena a okradena.
Tyto události a setkání
Mari s novými lidmi, ji přinutí přemýšlet o své dokonalé,
krásné sestře Eri, která od malička pracuje jako modelka. Dozví
se Mari o Eri něco nového? Něco, co si sama nikdy neuvědomila?
Erin život možná není tak pohádkový, jak si Mari vždy myslela.
Mezitím, co Mari tráví
noc ve městě, Eri spí. Brzy ale poznáme, že na jejím spánku je
něco špatně, není to obyčejný spánek, který s ránem skončí.
Je možné Eri ještě nějak zachránit?
Afterdark Haruki
Murakamiho v sobě spojuje prvky fantaskna, hororu, detektivky a
psychologického románu. Odehrává se v průběhu necelých sedmi
hodin a jde o náhled do života několika málo lidí, kteří z
různých důvodů netráví noc doma, ale v nočním městě, a
jejich příběhy končí s východem slunce, a čtenáři nezbývá
nic jiného, než si zbytek domyslet sám.
Části knihy jsou
trochu netradičně psány v první osobě množného čísla, čímž
si čtenář připadá, že je sám jakousi součástí příběhu,
do kterého ale nesmí a není schopen zasahovat. Tímto způsobem,
který připomíná pohled na scény skrz kameru, se čtenář doví
mnohem víc, než při klasickém popisu.
Před očima nám leží
město.
Pozorujeme ho z nebe,
jak noční ptáci letící vysoko na obloze. Z té výšky vypadá
město jako jediné obrovské zvíře. Nebo jako superorganismus,
sloučený z mnoha organismů menších. Tisíce tepen se táhnou až
do nejzazších koutů beztvarého těla, rozvádějí krev, neúnavně
vyměňují buňky. Roznášejí nové informace a odnášejí staré.
Rozvážejí čerstvé palivo a odvážejí prošlé. Přinášejí
nové paradoxy a odnášejí ty dosavadní. Celé tělo bliká, žhne
a svíjí se v rytmu toho pulzu. Čas se nachyluje k půlnoci a
vrchol aktivity organismu už pominul, ale základní metabolismus
nutný k udržení životních funkcí dosud pracuje beze změny.
Bzukot, který město vydává, stále visí ve vzduchu jako neúnavné
basso continuo.
Ploché, monotónní, ale nabité očekáváním. (s.
5)
Afterdark
byl první Murakamiho román, který jsem dočetla. Doma se mi práší
na Norské dřevo, ale
do příběhu jsem se nikdy nemohla dostat (ale budu to zkoušet
znovu). Zato Murakamiho povídky jsou mé oblíbené (Po
otřesu; Blind Willow,
Sleeping Woman) a Afterdark
měl v sobě, díky způsobu, jakým byl napsán, a nastíněné
atmosféře, něco podobného těmto povídkám. To je pak v doslovu
Tomáše Jurkoviče vysvětleno tím, že stejně jako Po
otřesech, byl román Afterdark
napsán po dvou katastrofách, které Murakamiho tvorbu velmi
ovlivnily – zemětřesení v Kóbe a útoky sekty Óm Šinrikjó v
tokijském metru v roce 1995.
Román
mě od první chvíle chytil a nechtěl mě pustit, dokud jsem jej
nedočetla. Příběh měl spád a zhruba od poloviny, kdy se začal
odkrývat závoj zakrývající Eri, bylo opravdu těžké se od něj
odtrhnout. Příběh nutí čtenáře v průběhu přemýšlet a
pokládat si různé otázky, protože i když je román posazen do
pro nás vzdáleného a možná neznámého Tokia, přece jen je velmi snadné v hlavní
hrdince Mari a jejím vztahu ke starší sestře vidět jakoukoliv
dívku, z kteréhokoliv konce světa...
Mé hodnocení: 4/5
Autor: Haruki Murakami
Překladatel: Tomáš Jurkovič
Nakladatelství: Odeon
Rok vydání: 2007Počet stran: 155
přečteno: září 2012; délka četby 3 dny
Žádné komentáře:
Okomentovat